Staan Nederlanders ambivalent ten opzichte van mousserende wijn?

“Nederlanders hebben een ambivalente relatie met mousserende wijn,” stelt Retailactueel op haar website. Prijs blijkt een bepaalde factor in de Lage Landen. Jammer, want wat mij betreft kijk je niet allen naar prijs, maar naar veel meer factoren als je een wijn kiest…

Wijnspeciaalzaak of super?
Citaat uit Retailactueel (http://www.retailactueel.com/965358/nederlanders-staan-ambivalent-ten-opzichte-van-mousserende-wijn), dat zich baseert op een artikel uit het Slijtersvakblad van mei 2011: “Was het in de vorige eeuw de Duitse Sekt die opeens furore maakte, ook deze verdween al snel en belandde met overige Duitse wijnen in het discountcircuit van supermarkten. Nu trekt dat weer aan. Zo blijkt dat de markt voor mousserende wijn in het slijterijkanaal geen omzetgroei vertoont, maar wel in het supermarktkanaal. Sterker nog, dit laatste kanaal draait meer dan het dubbele dan wat slijters en wijnspeciaalzaken doen wanneer het de verkoop van mousseux betreft. Ook champagne geeft terrein prijs in de slijterijen, terwijl het aandeel van de supermarkten groeide. Een en ander zou verklaard kunnen worden uit het feit dat slijterijen en wijnspeciaalzaken vooral werken met duurdere A-merken en kwaliteitschampagnes en dat de supermarkten zich op de goedkoopste champagnes in de markt storten. De lage prijs, die blijkens een onderzoek van Nielsen voor 54% van de supermarktconsumenten doorslaggevend is, loopt als een rode draad door de food- en drankenconsumptie. Ook de aanmerkelijk goedkopere prosecco doet het goed in het supermarktkanaal. En om die reden is er ook weer een explosieve groei van Duitse Sekt. Ook worden steeds meer Italiaanse mousserende wijnen verkocht in promotie (grote volumes tegen lage prijzen).

De goedkoopste champagnes
Tot zover het citaat. De meeste supermarkten storten zich natuurlijk helemaal niet op de goedkoopste “champagnes”, zoals het artikel zegt. De meeste supermarkten verkopen door het jaar helemaal geen champagne, maar verkopen allerlei andere mousserende wijnen, prosecco voorop, maar ook cava (mousserend uit Spanje volgens de ‘méthode traditionelle) of ‘sparklers’ uit bijvoorbeeld de ‘nieuwe wereld’. Niks mis mee, maar doe niet alsof het om champagne zou gaan. Traditioneel drinken de meeste Nederlanders trouwens alleen maar champagne met Oud & Nieuw. Of ze noemen het heel sjiek “champagne”, maar drinken andere – veelal goedkopere – mousserende wijnen. De meeste Nederlanders zijn ook niet eens echt dol op champagne, want ze prefereren wijnen met zachtere zuren en een minder uitgesproken smaak. Dus het maak ook nog eens niets uit. En die andere wijnen zijn goedkoper…dus wat wil je als Hollander nog meer!

Prijs…
Jammer dat in Nederland nog steeds de prijs zo doorslaggevend is! Maar wat wil je ook in een land waar de wijngidsen voor “De beste wijnen onder de 5 euro” als warme broodjes van de toonbank vliegen. De meeste mousserende wijnen zijn (veel) duurder. Betere voorlichting over mousserend en een duidelijker beeld over wat er aan bubbeltjeswijnen op de markt is, lijkt me een goed begin. Er is altijd wel een mousserende wijn die past bij je beurs, smaakvoorkeur èn de gelegenheid. Dan kies je de ene keer voor een mooie champagne tijdens een speciaal dinertje, de andere keer voor een zonnige cava met vrienden en de derde keer voor een glaasje prosecco op het terrasje in de zon. Bewuste keuze en afwisseling dus.

Santé! Of “cheers”, “Prosit”, “salud” en “cin cin”, afhankelijk van waar uw mousserende wijn vandaan komt…!

Noot van de redactie
Workshop Sprankelend!
Op 9 juni geeft Vinissima | bubbelblog trouwens voor het Wijninstituut de “Workshop SPRANKELEND!”. Deze workshop vindt plaats in Den Haag (Hogere Hotelschool) en wordt georganiseerd in samenwerking met Gransjean Wijnen en Delicatessen.
Kijk voor meer details op http://www.wijninstituut.nl/newsPage.asp?NewsID=109

Over bubbelblog

VINISSIMA’S BUBBELBLOG | WEGWIJZER NAAR EEN SPRANKELENDE WERELD ... Op www.bubbelblog.nl bespreekt VINISSIMA mousserende wijnen uit de hele wereld. Volg Vinissima ook op twitter via @vinissima en @bubbelblog. Met sprankelende groet, Ingrid Larmoyeur
Dit bericht werd geplaatst in nieuws. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s